Oplichting op internet

Oplichting op het internet komt veel voor in verschillende vormen. Een steeds vaker gebruikte vorm is dan ook bijvoorbeeld 'phishing'. Oplichters vragen u dan om persoonlijke gegevens voor het oplossen van problemen. Een tweede vorm is 'scam'. Hierbij wordt u door een onbekende om hulp gevraagd en wordt u gevraagd of u een betaling wil doen om een probleem op te lossen. Ten derde is er marktplaatsfraude. Marktplaatsfraude kenmerkt zich doordat verkopers niet bestaande waar aanbieden of u oplichten met hoge geldbedragen. Als laatste bestaan er diverse malafide ticketsites. Deze sites bieden kaarten aan tegen exorbitant hoge prijzen of er worden kaarten aangeboden waarvan de verkoop nog niet eens is gestart.

Wees bedacht op oplichting

U kunt natuurlijk zelf heel eenvoudig iets doen tegen deze vormen van oplichting. Reageert u bijvoorbeeld nooit op de phishing e-mails en bent u op de hoogte van tips bij veilig bankieren.  Scam is te voorkomen door uw online profielen af te schermen, niet te reageren op onbekende  e-mail waar u om geld gevraagd wordt en maak vooral nooit geld over voor u met uw bank heeft gebeld. Marktplaatsfraude is te bestrijden door de tips van Marktplaats te lezen, maar verstuurt u zelf ook geen product voor u geld heeft ontvangen. Ga ook nooit in op veel te hoge bedragen die u worden geboden in een (vaak buitenlandse) reactie. Tickets voor concerten koopt u bij officiële verkooppunten of aan de kassa.

Maak melding van oplichting

Denkt u dat u slachtoffer bent van oplichting of u heeft een phishing e-mail ontvangen? Maakt u hier dan ten alle tijden melding van bij de politie en bij het Meldpunt internetoplichting. Diverse instanties houden zich namelijk bezig om bendes op te rollen en consumenten te informeren over de gevaren van oplichting.

Nieuwe technologieën

Ook oplichters weten de weg naar de nieuwste technologie om consumenten in de luren te leggen. Wees hierop op bedacht als u bijvoorbeeld een zeer officieel uitziende e-mail ontvangt. Leest u deze e-mail goed en bij enige twijfel gaat u hier dus ook zeker niet op in. 

Artikelen

Risico's en veiligheid op internet

Veel consumenten, maar ook bedrijven voelen zich zeer veilig op internet. Maatregelen tegen ongewenste aanvallen van buitenaf worden soms te weinig genomen en computer worden vaak onvoldoende beveiligd. De risico's van internetbankieren kunnen hoog zijn als er onderhoud wordt gepleegd aan websites. Consument

Lees meer...

Website beoordelen

Hoe kunnen consumenten eenvoudig zelf inschatten of een website betrouwbaar is of niet? Door zelf een kritische blik te werpen op de website en te kijken naar de beschikbare gegevens en hoe de informatie op de website gepresenteerd wordt, kunnen consumenten zelf al een heel eind komen. De contactgegevens kunnen

Lees meer...

Tips om veilig te online winkelen

Als koper op een online webshop, maar ook als verkoper van producten heeft u een aantal rechten en plichten op de online markt. Als koper heeft u er bijvoorbeeld recht op dat uw persoonsgegevens vertrouwelijk worden behandeld, daarnaast mag u het product dat u gekocht heeft binnen zeven dagen terugsturen. Als ve

Lees meer...