Website beoordelen

Hoe kunnen consumenten eenvoudig zelf inschatten of een website betrouwbaar is of niet? Door zelf een kritische blik te werpen op de website en te kijken naar de beschikbare gegevens en hoe de informatie op de website gepresenteerd wordt, kunnen consumenten zelf al een heel eind komen. De contactgegevens kunnen bijvoorbeeld gecheckt worden aan de hand van Google en reviews kunnen nagelezen worden op internet.

Beoordelingssites

De hedendaagse consument is steeds kritischer. Websites waar klanten een beoordeling achter kunnen laten, of het nu een goede of een slechte is, bestaan in verschillende soorten en maten. Of het nu websites betreft waar vakantie geboekt kunnen worden, webshops voor kleding de website van een bouwmarkt; beoordelingssites worden bezocht door iedereen die ook maar achtergrondinformatie wil.

Plichten websites

Websites hebben tegenwoordig ook een aantal plichten waaraan ze moeten voldoen. Zo moet bijvoorbeeld de gegevens over het bedrijf achter de website duidelijk gepresenteerd worden. Ook het nummer van de Kamer van Koophandel en het btw-identificatienummer moeten aanwezig zijn. Mochten er producten aangeboden worden op de website, dan zullen er kenmerken vermeld moeten worden, evenals kosten voor aflevering en betalingswijze. Als laatste zullen ook algemene voorwaarden teruggevonden moeten kunnen worden. Deze aspecten zijn wettelijke verplichtingen.

Social media

Ook social media kunnen een grote rol spelen in het bieden van informatie over websites. Veel ondernemingen en bedrijven zijn ook actief op social media als Twitter en Facebook. Consumenten kunnen zo het bedrijf ook nog beter bereiken. Deze laagdrempelige vorm van contact opnemen vergroot ook de betrouwbaarheid.